LinkedIn

A március 12–13-án Wisłában megrendezett XIV. Nemzetközi Vasúti és Intermodális Vasúti Kongresszus ismét a közlekedési ágazat jövőjéről szóló kulcsfontosságú viták színterévé vált. Több mint 200 lengyel, cseh és szlovák szakértő elemezte az infrastruktúra fejlesztés kihívásait és lehetőségeit a dinamikus geopolitikai és gazdasági változások összefüggésében. Az OLTIS Polska és a První Signální által a ProKolej Alapítvány szakmai támogatásával szervezett esemény platformot biztosított a tapasztalatcseréhez és az innovatív megoldások bemutatásához a vasúti és intermodális szektor számára. A viták fő témái a vasúti teherfuvarozás versenyképessége, az intermodális szállítás szerepe az ellátási láncok stabilitásában, modal shift és a vasúti közlekedés innovációja volt.

Bevezető vita és a kulcstémák

A nyitóvitában, amelyen Mirosław Suchoń, a lengyel Szejm képviselője és a Szejm Infrastrukturális Bizottságának elnöke vett részt, a vasúttársaságok, a logisztikai ágazat és a közigazgatás képviselői megvitatták, hogyan lehetne növelni a vasút részesedését az európai árufuvarozásban. A megbeszélés középpontjában a Zöld megállapodás politikája, az intermodális közlekedés jövője, a vasúti közlekedés visszaesésének okai és az uniós támogatási programokból fakadó lehetőségek álltak.

Főbb tematikus blokkok

A megbeszélések két fő részre oszlottak: a Nemzetközi Vasúti Kongresszusra és az intermodális szállítással foglalkozó szakaszra.

Az intermodális ellátási láncok új földrajza

Az egyik fő téma az intermodális ellátási láncok szerkezetének változása volt Európában és Lengyelországban. Szakértők, köztük Dominik Landa (Gdański kikötő), Grzegorz Zdybel (Adampol) és Michał Kubalok (Schavemaker Intermodal) megvitatták a konténerszállításnak és a szállítási folyosók átalakításának működésével kapcsolatos kihívásokat. Szó volt a lengyel kikötőkben rejlő lehetőségekről és versenyképességük növeléséhez szükséges intézkedésekről is. Kiemelték a vasúti útvonalak rugalmasságának és kapacitásának hiányát, valamint az infrastruktúrához való hozzáférés magas költségeit, amelyek korlátozzák az intermodális közlekedés fejlődését Lengyelországban.

Invesztíció az infrastruktúrába – lehetőségek és kihívások

A Varsói Műszaki Egyetem munkatársa, Stefan Akiro Jarecki által vezetett panelbeszélgetés az infrastrukturális beruházásokkal és azok intermodális szállításra gyakorolt hatásával foglalkozott. Łukasz Górecki (PKP LHS) és Rafał Zahorski (Szczecin-Świnoujście kikötői) rámutattak az infrastruktúra fejlesztésének fő akadályaira, például a közlekedési hálózat szűk keresztmetszeteire és a projektek korlátozott finanszírozási lehetőségeire. Krzysztof Grunke (PKP PLK) rámutatott arra, hogy egyensúlyba kell hozni a korszerűsítési munkálatokat, miközben meg kell őrizni az intermodális szállítás gördülékenységét.

Interoperabilitás és kommunikáció

Roman Špaček, az OLTIS Group munkatársa moderálta a TAF TSI kölcsönös átjárhatóságáról és végrehajtásáról szóló panelbeszélgetést (A teherközlekedés telematikai alkalmazásainak átjárhatóságára vonatkozó műszaki specifikációk). Szakértők, köztük Pavel Mazač és Petr Buchníček, bemutatták a szabványok végrehajtásával kapcsolatos előnyöket és kihívásokat, valamint finanszírozási lehetőségeiket.

Biztonsági és jogi szempontok

A panelbeszélgetések a vasúti balesetek okairól és a vasúti közlekedés biztonságának javításáról szóltak. Michał Zięba (Hanton) az intermodális terminálok fejlesztésének akadályairól beszélt, Mateusz Kosiorowski (Wardynski i Wspólnicy) pedig kulcsfontosságú jogi és jogalkotási kérdéseket ismertetett.

Interdiszciplináris projektek koordinálása és együttműködése

A párhuzamos vasúti panelbeszélgetések során az interdiszciplináris projektek megvalósításának koordinálása került megvitatásra. Aleksander Drzewiecki moderálta a vitát a vasúti forgalomirányítási rendszerek és az infrastruktúra korszerűsítésének egyéb szempontjainak integrációjáról. Michal Brožyna (Budimex) és Tomáš Lovás (První Signální) az SRK innovatív technológiáinak nemzetközi projektekben való felhasználásáról beszélt.

Innováció és az ágazat jövője

A kongresszus az „Innováció, újdonságok, melyek valósággá válnak” című vitával zárult, amelyben a szakértők a modern megoldások bevezetéséről beszéltek a vasúti és az intermodális szektorban.

A korábbi évekhez hasonlóan a kongresszus résztvevői támogatták a lengyelországi SOS Gyermekfalvak Szövetségét – „Szindbád” Ideiglenes Tartózkodás Családi Házat Ustrońban.

Ezúton is szeretnénk megköszönni minden partnernek és résztvevőnek a rendezvényen való részvételt, és várjuk a kongresszus jubileumi XV. évét jövőre!