LinkedIn

A vasúti közlekedés és logisztika forradalmon megy keresztül – a digitalizáció, a mesterséges intelligencia és az automatizálás megváltoztatja az áru- és személyszállítás tervezésének, irányításának és optimalizálásának módját. Cégünk aktív partnerként vesz részt ebben az átalakulásban, olyan nemzetközi kutatási projektekben, amelyek összekapcsolják az akadémiai intézményeket, a fuvarozókat és IT specialistákat. Együtt keressük a megoldásokat egy hatékonyabb, zöldebb és összekapcsoltabb vasúti ágazat érdekében.

2025-ben az OLTIS Group összesen 9 projektet fog irányítani. Tavaly további hat projekttel bővült a már folyamatban lévő három projekt – FP5 – TRANS4M-R, az Europe’s Rail programból, SDMMS (Secure Digital Military Mobility System) az Európai védelmi alapból (EDF) és az X4ITS (Central European cross-border cooperation for ITS) a CEF2 programból.

Ezek egyike az AISTAR projekt – Mesterséges intelligencia használata a vasúti árufuvarozás diszpécserellenőrzésének támogatására, amelyet a Cseh Köztársaság Technológiai Ügynökségének Transport 2030 programja támogat. Ezt a projektet az OLTIS Group a ČD Cargo-val és a Pardubicei Egyetemmel együttműködve valósítja meg. A cél olyan szoftver kifejlesztése, amely mesterséges intelligenciát (AI) használ a diszpécserek döntéshozatalának támogatására a vasúti árufuvarozás rövid távú tervezésében és üzemeltetésében.

További négy projekt is sikeres volt az INTER-EUREKA nemzetközi kutatási, fejlesztési és innovációs együttműködési program keretében.

TIARA – Intelligens vasúti kocsi a vasúti kocsik telematikai és érzékelő funkciókkal való felszerelésére, valamint a kocsik működési paramétereinek felügyeletére szolgáló átfogó megoldás kifejlesztésére összpontosít. A projekt megvalósításában a JERID társaság a LEVEL és a Tatravagonka partnerekkel működik együtt.

A DIGIMON projektben – Digitalizálás multimodális logisztikai központok számára a CID International az OLTIS Polskával és a Varsói Műszaki Egyetemmel együttműködve új informatikai technológiák bevezetésére összpontosít a belföldi multimodális logisztikai központok üzemeltetői számára. A cél az információáramlás javítása nemcsak a terminálokon belül, hanem a multimodális logisztikai láncban is.

A RENOIR projekt – A vasúti közlekedés operatív irányításának optimalizálása mesterséges intelligencia segítségével az AISTAR projekt mellett a következő eredményünk a mesterséges intelligencia (AI) vasúti közlekedés operatív irányítási folyamataiba való bevezetése terén. Ebben a projektben az OLTIS Group a Zsolnai Egyetemmel, a Pardubicei Egyetemmel és az RPP Internationallel konzorciumban egy szakértői modult fejleszt, amelynek feladata az elsődleges rendszereink valós referenciaadatainak leolvasása és azok AI elemeket használó optimalizáló eszközökben való felhasználásának lehetővé tétele. A vasúti közlekedés irányítási információs rendszerei és az operatív irányítási és döntéshozatali folyamatokat támogató optimalizálási eszközök közötti kétirányú kommunikáció közvetítéséről van szó azzal a céllal, hogy elegendő tudásbázist hozzon létre és validáljon e folyamatok jövőbeli automatizálásához.

Az INTER-EUREKA program negyedik projektje a CarbonMASTER projekt, amelynek teljes címe ESG – Fenntartható és felelős vállalkozás. Az ESG (Environmental, Social and Governance) rövidítés lényegében egy vállalat környezetre gyakorolt hatását fejezi ki, tehát a fenntarthatóság és a vállalati társadalmi felelősségvállalás vizsgálata a vezetési mód mérhető kritériumai segítségével. Ebben a projektben az OLTIS, az OLTIS Slovakia és a RELIANT partnerek a szállítmányozási, szállítmányozási és logisztikai szektor sajátosságaira összpontosítanak. A cél egy támogató SW eszköz létrehozása a szén-dioxid adatok gyűjtéséhez és az ESG irányelv és a kapcsolódó jogszabályi előírások szerinti kötelező jelentéstételhez.

A tavalyi év utolsó sikeres projektje az OPERATOR – A vasúti árufuvarozók közötti interoperabilitás akadályainak megszüntetése, különös tekintettel az intermodális szállításra, amelyet a CEF Transport 2023 pályázati felhívásban volt benyújtva. A projekt fő célja a TAF TSI adatcserére vonatkozó szabványának beiktatása az intermodális szolgáltatók által az átrakodási pontokon tevékenységeik tervezéséhez és üzemeltetéséhez használt információs rendszerekbe. A projekt részeként az OLTIS Group, az OLTIS Polska és a CID International a tervezett megoldást a KARPIEL, a CLIP Terminals és a PKP Cargo International társaságoknál valósítja meg.

Az új lehetőségek folyamatos keresésének részeként 3 projektterv lett benyújtva a nemrégiben lezárult CEF Transport 2024 felhívásra.

Az OLTIS Group mint a kutatási konzorcium vezetője, 6 cseh, szlovák és magyar partnerrel együtt RB4Rail – A vasúti közlekedésben részt vevő szervezetek közötti adatcsere akadályainak megszüntetése című projektet nyújtott be, amelynek elsődleges célja a TAF TSI kommunikációs szabványának végrehajtása a részt vevő fuvarozóknál, figyelembe véve a nemzeti sajátosságokat, a TAF TSI végrehajtási szint közötti különbségeket az egyes EU tagállamokban, valamint a folyamatban lévő felülvizsgálati folyamatból eredő esetleges változásokat,  amelynek eredménye többek között az új TSI Telematics irányelv lesz. A projekt magában foglalja az Ukrajnából érkező szállítási lánc résztvevőivel folytatott határokon átnyúló kommunikáció akadályainak felszámolását is.

Az OLTIS Group 21 uniós tagállam több mint ötven résztvevőjéből álló konzorcium részeként az Orlen UNIDO és a ČD Cargo Logistics partnereivel együtt csatlakozott az eFTI4LIVE – Elektronikus információk az áruszállításról élőben projekthez, amelynek célja, hogy a spanyol Közlekedési Minisztérium vezetésével a korábbi sikeres eFTI4EU és eFTI4ALL kezdeményezésekre építsen, és jelentősen támogassa az európai eFTI rendelet követelményeinek végrehajtását.  amelynek fő célja az árufuvarozás adatkommunikációjának digitalizálása.

Megpróbálunk építeni a sikeres OPERATOR projektre a BRIDGE – Intermodális áruszállítás digitális adatmegosztásának rugalmas és fenntartható ökoszisztémájának megerősítése háztól-házig projektben, amelyet az UIRR (Európai Közúti és Vasúti Kombinált Szállítás) vezet, és 10 EU-ország 20 résztvevője között az OLTIS Group, a CID International és a Bulk Transshipment Slovakia a TAF TSI végrehajtására összpontosít az intermodális terminálüzemeltetőknél.

A CEF Transport 2024 pályázati felhívás eredményeinek bejelentését 2025 közepére várjuk.

Legújabb eredményünk a nemzetközi projektek terén a nemrégiben benyújtott pályázat a SHIFT – Fenntartható szokások a helyi közösségek bevonásáért a városi közlekedést támogató tervekbe nevű projektre. A Horizont Europe program keretében 5 ún. uniós missziót (EU Missions) hoztak létre, ezek egyike a „100 klímasemleges és intelligens város 2030-ig” (rövidítve Városok misszió, melynek a Cseh Köztársaságból egyetlen résztvevője Liberec városa), és a közelmúltban 4 felhívást jelentettek be ebben a misszióban, amelyek közül az egyik a ” Mobility Management Plans and Behavioural Change ” volt. Erre a felhívásra a SHIFT projektet nyújtottuk be, amelynek célja a klímamisszióban részt vevő városok mobilitási terveinek értékelése és a helyes út megtalálása, azaz a levont tanulságok elemzése, majd iránymutatások és ajánlások javaslata az utasok magatartásának célzott megváltoztatására. Az OLTIS Group feladata elsősorban Liberec város részvételének támogatása. További városok, ahol a kísérleti projekt megvalósításra kerül és figyelemmel van kísérve Barcelona, Belgrád, Dublin és Milánó. Hisszük, hogy a teljes közlekedési ágazat szén-dioxid mentesítését célzó forgalomirányítási változások előmozdítását célzó projektben való részvétel és társadalmi elfogadottságuk értékelése gazdagító élmény lehet csoportunk számára.

Ezekben a projektekben való részvételünk bizonyítja, hogy a vasút korszerűsítése nem csak technológia, hanem mindenekelőtt együttműködés kérdése – országok között, az akadémiai és kereskedelmi szektor között, valamint a logisztikai lánc egyes láncszemei között. Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani minden partnernek az együttműködésért.