A ŽelAktuel 2015. május 14.-i kollokviuma
2015. május 14.-én, Prágában a SŽDC (Vasútközlekedési vonalak irányítója) Lovagi termében a Pardubice-i Egyetem Közlekedési fakultásával közös szervezésben megrendezésre került a ŽelAktuel (Vasúti aktualitások) kollokviuma a „Pályakapacitás növelése intelligens közlekedési rendszerek segítségével“ témában. Vezető szakemberek olyan vállalatoktól, mint a SŽDC, SIEMENS, AŽD Praha vagy az OLTIS Group, szállítók képviselői (ČD – Cseh vasutak), Közlekedési minisztérium és cseh közlekedési főiskolák (Pardubice-i Egyetem Közlekedési fakultása és a ČVUT Közlekedési fakultása) beszélgettek olyan témákról, mint az elégséges pályakapacitás az igényes vasútüzemeltetési feltételek között, a kialakult liberalizált közlekedési piacnak köszönhetően, az intenzív ütemezett személyszállítás, valamint a növekvő távolsági szállítás open acces módban. Konkrétan a hosszászólásokban szó volt a modern technológiai megoldásokról, mint az ETCS európai biztonsági rendszer, üzemirányítás, centrális diszpécser munkahelyekről CDP, automatikus menetvonalak felállítása ASJC, automatikus vonatvezetés AVV és másokról.
Az OLTIS Group vállalat most másodszor volt a kollokvium partnere és David Krásenský, aki a kutals, fejlesztés, innováció és a nemzetközi együttműködés konzultánsa tartott előadást a „Modern üzemirányítás víziói a 7RP Capacity4Rail (C4R) projektben“ témáról. Magán a C4R projekten, ami ezidáig a legszéleskörűbb európai kutatási és fejlesztési projekt az OLTIS Group részvételével, bemutatta az előző, ezzel összefüggő OnTime projektet is, melynek célja volt módszerek és folyamatok kifejlesztése a maximális kapacitás kihasználásra és a késések egységes csökkentésére az európai vasútvonalakon. Ennek a projektnek az eredményei rámutatnak arra, hogy a pályakapacitás növelésére vagy efektív kihasználására nem szükséges invesztíciós költségeket fordítani (pl. új vonali vágányok építése, biztonsági berendezések és egyéb építési munkálatok), viszont gyakran nagan jelentős hatást el lehet érni jelentősen kevésbé költséges „soft“ eszközök segítségével, mint a szimulációs modellek, fejlett algoritmusok a döntéshozatalok támogatására, vagy éppen innovatív vasútüzemeltetési folyamatok bevezetése. A résztvevők élénk vitája bizonyította az előadások magasfokú aktualitását és az előadók képzettségét.