A nemzetközi vasútközlekedési konferencia (ERRIC/IRFC 2015) óriási sikert aratott
2015 március 18. – 20 tartották 5.-ik alkalommal az IRFC nemzetközi vasúti teherszállítási konferenciát és kiállítást (IRFC 2015) Prágában a Clarion Congress Hotel Prague**** szállóban, ez alkalommal közösen az ERRIC európai vasútkutatási és fejlesztési nemzetközi konferencia 1. Évfolyamával. Az egész ERRIC/IRFC 2015 konferencia a „Kutatás és fejlesztés – a versenyképesség hajtóereje“ jelszó jegyében zajlott. A konferenciát az OLTIS Group vállalat rendezte a tudományért, kutatásért és fejlesztésért felelős miniszterelnök-helyettes, a Cseh Köztársaság Közlekedési Minisztériuma, az Iskolaügyi, Ifjúsági és Testnevelési Minisztérium, valamint nemzetközi szervezetek UNIFE (Európai vasútipari szervezet), UIC (Nemzetközi vasúti szövetség), CER (Európai vasutak és infrastruktura-fenntartók szövetsége és OSZZSD (Vasútegyüttműködési szövetség) védnöksége alatt. A konferenciát támogatta még 13 partner is, főleg a nemzetközi szervezetek soraiból.
Az idei évben 27 ország 301 résztvevője volt jelen, ebből 58-an a vezető vasúti cégeket és szervezeteket képviselték. Az előadók listáján rekordmennyiségű, 75 név szerepelt, köztük volt például az Európai Bizottság, Közlekedésügyi Minisztérium, UIC, ERA, UNIFE, CER és más kimagasló európai és ázsiai szervezet képviselője.
Az első nap programjában felléptek a nemzetközi vasúti szövetségek és nagy cégek képviselői, főként a kutatással és fejlesztéssel, vasúti versenyképességgel, liberalizációval és együttműködéssel összefüggő témákban
João Aguiar Machado a DG Mobility and Transport vezérigazgatója, EB tag előadásában hangsúlyozta a vasúti szállítás részesedésének szükségességét: „A vasút részesedése nagyon szerény összehasonlítva a közlekedés többi ágával, mint a közúti, amely a piac 90%-át uralja. Ami a vasúti teherközlekedést érinti, nem tapasztalható fejlődés. A vasúti teherszállítás részesedése az utóbbi 15 évben 10-11%, a közúti 45% és a tengeri 37%. Itt tehát valóban van mit javítani. Láthatóan szükség van alapvető intézkedésekre úgy a vasúti személy, mint a teherszállítás terén úgy, hogy a vasút az elkövetkező évtizedekben nagyobb részesedést vállalhasson a szállítás iránti igényekből. Ennek természetesen gyümölcse lesz úgy a környezet, mint a túlterhelt utaink számára.“
A konferencia első napjának előadásai három tematikus csoportba voltak osztva:
• A vasúti versenyképesség hajtóereje
• Shift2Rail közös vállalat
• Vasúti szektor stratégiai kihívásai
Dan Ťok közlekedési miniszter a bevezetőben a vasúti infrastruktura fejlesztéséről beszélt az EU vasúti csomagjának értelmezésében. Kifejezte vasút iránti támogatását és nyitottságát: „A Cseh Köztársaság helyzete az, hogy a fő vasútvonalak kapacitásuk egészen 95%-ra ki Vaněk használva. Hasonló a tapasztalat a környező országpkban is. Hozzáteszem, hogy konkrétan a Cseh Köztársaság rendelkezik az egyik legsűrűbb vasúti hálózattal Európában. A vasút iránti igény ugyanis jelen van és semmi esetre sem beszélhetünk elégtelen versenyképességről.“
Vladimir Jakunin, az Orosz vasutak vezérigazgatója és az UIC elnöke beszédében rámutatott, hogy a konferencia témái nagyon is aktuálisak és fontosak. Egyidejűleg ez a konferencia egyedülálló Európában azzal, hogy hajlandó ezekkel a témákkal foglalkozni. „Az európai vasutakra szélesebb szögből és a logisztikai folyamatokkal összefüggésben kell nézni. Az egész teherforgalmat a folyamatában kell látni és irányítani.“
Jean-Pierre Loubinoux, az UIC vezérigazgatója beszédében négy kérdést hangsúlyozott, melyeket a vasúti rendszer négy pillérének lehet tekinteni: „Ezek az infrastruktura és hálózat hozzáférés, fejlesztés és kreativitás, intelligencia és az interoperabilitás és intermodalitás ismerete.“
A konferencia második napja két párhuzamos szekcióban folytatódott (ERRIC + IRFC). Az ERRIC (European Railway Research and Innovation Conference) szekció a SHIFT²RAIL kezdeményezéssel és céljaival, kerettervével és az egyes fejlesztési programokkal kínált lehetőséget megismerkedni. A konferencia programja ezekre a szakmai szekciókra volt osztva: Európai vasúti fejlesztés, IT megoldások a problémamentes és attraktív vasúti személyszállításra, Technológiák a fenntartható és attraktív európai teherszállításra, Költséghatékony és megbízható nagykapacitású infrastruktura és Egyéb vasúti kutatási és fejlesztési aktivitások az európai projektekkel összefüggésben.
Az IRFC (International Rail Freight Conference) szekció immár ötödik alkalommal került megrendezésre és bemutatta tapasztalatait és sikeres projektjeit, melyek a nemzetközi vasúti teherforgalomhoz kötődnek, elsősorban Európa és Ázsia között. A konferencia ezekre a területekre irányult: Ezro-Asian Land-Bridge, Vasúti teherforgalom és intermodális logisztika piaci fejlődése és Vasúti teherszállítás technikai támogatása.
A konferenciát szakmai kiállítás kísérte, melyen 15 kiállító mutatkozott be a vasúti szállítók, vasútipar, IT cégek, nemzetközi szervezetek és médiák köréből.
A konferencia harmadik napján, március 20.-án, szakmai látogatás volt a prágai metróban. A résztvevők meglátogathatták az eddig még átadott Nemocnice Motol, Petřiny, Veleslavín és Bořislavka metróállomásokat. Az esemény egy muzeális villamossal történő városnézéssel és közös ebéddel zárult az U Kalicha vendéglőben. A konferencia harmadik napjának partnere az AŽD Praha cég volt.
Bővebb információ a www.railconference.com honlapon.