LinkedIn

A kongresszus idei kulcstémái, amelyek szinte valamennyi vitában ismétlődtek a közlekedési ágazat előtt álló kihívások voltak, úgy a vasúti közlekedés, mind a teljes intermodális láncok tekintetében. A kongresszus az ágazat előtt álló régi és új kérdések összefoglalásával kezdődött. A bevezető beszélgetést Marek Tarczynski, a Lengyel Szállítmányozási és Logisztikai Kamara elnöke vezette. Az OLTIS Polska, a První Signalní és a ProKolej Alapítvány által Wislában szervezett rendezvényen hagyományosan a vasúti ágazat és a szállítás, szállítmányozás és logisztika képviselői vettek részt.

Fontos téma volt a kongresszusi vitafórumokon a geopolitika, az ukrajnai háborúval kapcsolatban és az ellátási láncok megszakadása kapcsán is. A közlekedési folyosók fejlesztésének új irányairól szóló vitában Sandra Baniak, a Keleti Kutatóintézet képviselője rámutatott a tengeri szállítás alternatívájaként szolgáló vasúti folyosók intenzív fejlesztésére. Különösen azokra, amelyek az Új Selyemút néven ismert kezdeményezéshez kapcsolódnak, tekintettel a Középső folyosó koncepciójára – Middle Corridor. Amint azt a megbeszélések során hangsúlyozták, a vonal- és pontinfrastruktúrába történő beruházások alapvető fontosságúak, különösen egy olyan időszakban, amikor szem előtt kell tartani a kritikus vasúti infrastruktúra katonai jelentőségét. A koperi kikötő képviselője, Dariusz Mierkieiwcz által vezetett vita során nagy hangsúlyt kapott a geopolitika és a közlekedési folyosók diverzifikálásának szükségessége.

A panelbeszélgetésekkel teli második napot az ellátási lánc zavarainak témájának szentelték. Bár a megbeszélések olyan globális témákkal kezdődtek, mint a világjárványok, a gazdasági válságok, a tengeri útvonalak lezárása vagy a háború hatása a közlekedési láncok működésére, a nyílt, dinamikus vita megmutatta, hogy a kongresszus résztvevői számára a legsürgetőbbek a helyi kérdések, valamint az ellátási láncok működését támogató technológiák létrehozásának szükségessége és a közlekedési infrastruktúra válsághelyzetekben történő működésének támogatása.

A geopolitika, különösen az ukrajnai háború összefüggésében az elmúlt években hatással volt a vasúti ágazatra, többek között jogi kérdésekkel kapcsolatban is. A kongresszus egyik szemináriumán Michał Zięba ügyvéd rámutatott a vasúti közlekedésre kiszabott szankciókból eredő problémákra, mind az áruszállítás, mind a szállítási korlátozások tekintetében.

Idén szintén nagy érdeklődést váltott ki az Uniós Közlekedési Projektek Központjának szemináriuma az európai uniós alapokból történő beruházások finanszírozásáról a 2023-2027-es években.

A kongresszus intermodális részét Jakub Majewskinek, a PKP PLK igazgatósági tagjának, a Pro Kolej Alapítvány elnökének kérdése fejezte be – Milyen stratégiákat vannak javasolva és megvalósítva a logisztikai üzletág fejlesztésére, illetve lehetséges-e az együttműködés a vasúti és közúti fuvarozók és a piaci szereplők között? A vita eredményeként olyan képet kaptunk a piacról, ahol az egyes szolgáltatók közötti verseny nyilvánvaló és fontos, ugyanakkor az együttműködés jelen van és szükséges úgy a nemzetközi, mint a helyi közlekedésben. A különböző közlekedési módok közötti szinergiák és ezek kölcsönös kiegészítése alapvető fontosságúak, bár az elmúlt években jelentős kihívást jelentettek, különösen a közúti fuvarozók és a vasút közötti kapcsolatban. Még mindig jelentős előny van a közúti infrastruktúrához való hozzáférés terén és a világpiacon az áruszállítás csökkenő mennyisége gyakran arra kényszeríti a közúti fuvarozókat, hogy agresszíven küzdjenek az eddig vasúton szállított árukért

A Wisla-i Kongresszus nem csak viták és szakértői előadások helyszíne. A csehországi, lengyelországi és szlovákiai partnerek találkozása jótékonysági tevékenységekre is lehetőséget kínál, mint például az SOS Wioski Dziecięce „Szindbád” Alapítvány támogatása, ami egy családi ház ideiglenes szállással Ustroniban, valamint egy gyűjtés Helenka – egy ritka genetikai betegséggel küzdő bátor kislány – támogatására.

A szakmai naptárunk elengedhetetlen részévé vált rangos Nemzetközi Vasúti és Intermodális Kongresszus kezdte meg az idei konferenciaszezont. Ez a fontos esemény üdvözölte a fuvarozókat, az infrastruktúra működtetőket és a beszállítókat Wislában, ahol együtt alakították ki a vasúti és intermodális szállítás jövőbeli irányát.

A kongresszus munka- és társasági hangulatát rövid videómontázs mutatja be.